In het Uber-arrest van 21 februari 2025 heeft de Hoge Raad geoordeeld dat extern ondernemerschap (gedrag buiten de relatie met de opdrachtgever) een volwaardig en gelijkwaardig gezichtspunt is bij de beoordeling of iemand als werknemer of zelfstandige wordt gezien.
Dit betekent dat omstandigheden buiten de directe arbeidsrelatie, zoals inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK), het aantal opdrachtgevers, commercieel risico en acquisitieactiviteiten, even zwaar meewegen als aspecten binnen de relatie, zoals inbedding.
Het arrest benadrukt dat er geen rangorde bestaat tussen de verschillende gezichtspunten.
Dit standpunt is nu ook overgenomen in het wetsvoorstel VBAR (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden). Het kabinet wijzigt het wetsvoorstel VBAR om de uitspraak van de Hoge Raad te volgen. Extern ondernemerschap wordt niet langer als een ondergeschikt criterium gezien, maar weegt volledig mee in de beoordeling, samen met andere factoren.
Het is dus als zzp-er van belang om te zorgen dat je voldoet aan het criterium extern ondernemerschap.
Dit is belangrijk want de Hoge Raad heeft ook aangegeven dat als 2 personen hetzelfde werk doen in een bepaalde organisatie de ene persoon op basis van extern ondernemerschap aangemerkt kan worden als zzp-er en de andere persoon kan worden aangemerkt als werknemer (omdat er bij hem geen sprake is van extern ondernemerschap).
Daarom is het belangrijk dat je zorgt dat je de volgende punten op orde hebt:
- je staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel
- je hebt gelijktijdig of volgtijdelijk meerdere opdrachtgevers. Ben je een starter dan kan je normaal gesproken hier niet aan voldoen. De rechter heeft daarom aangegeven dat bij een starter voldoende is dat hij/zij streeft naar meerdere opdrachtgevers
- je loopt bij het uitvoeren van jouw opdrachten commercieel risico: zoals debiteurenrisico, omzet risico, risico van reputatieschade, arbeidsongeschiktheid, enzovoort
- je hebt een eigen logo, eigen visitekaartjes, eigen briefpapier
- je maakt jezelf als zelfstandig ondernemer bekend via een eigen website, via nieuws en blogs via LinkedIn, TikTok, Instagram, en vergelijkbare social media
- je maakt reclame en plaatst advertenties in dagbladen, magazines, op platformen van jouw specifieke doelgroep en social media