Administratie onderneming
Op grond van de belastingwetgeving bent je verplicht de administratie van jouw onderneming te bewaren en wel voor een periode van 7 jaar. Aan de hand van jouw administratie wordt bijvoorbeeld jouw aangifte omzetbelasting ingediend en de aangifte inkomstenbelasting. Ook wordt het vaak gebruik als basis voor het Rapport bepaling ondernemersinkomen (i.v.m. een hypotheekaanvraag).
Jouw administratie bestaat uit:
- jouw verkoopfacturen
- de inkoopfacturen
- de bankafschriften van jouw zakelijke bankrekening of als jij deze niet hebt jouw privé-bankrekening
- jouw opdrachtovereenkomsten die je sluit met opdrachtgevers of rechtstreeks met jouw patiënten als je bijvoorbeeld een zorgverlener bent
- jouw bemiddelingsovereenkomsten die je sluit met bemiddelingsbureaus
- jouw (digitale) agenda waarin jij jo uw afspraken noteert
- rittenregistratie waarin jij jouw zakelijk verreden kilometers bijhoudt
Als je deze documenten niet bewaart en je krijgt een boekenonderzoek van de belastingdienst, dan zal de belastingdienst zelf een schatting doen van jouw omzet, jouw kosten en daarmee van jouw winst en daar zelf de belasting over berekenen. Deze schatting valt normaal gesproken hoog uit. Je hebt dan wel de mogelijkheid om het tegendeel te bewijzen (omkering van de bewijslast), maar dat zal moeilijk zijn, omdat je de gegevens niet meer hebt.
Met onze boekhoudmodule kan je gemakkelijk en eenvoudig zelf de boekhouding bijhouden en heb je meteen overzicht van jouw omzet, kosten en winst. Met onze boekhoudmodule heb je écht geen kennis nodig van het boekhouden.
Met ons eveneens zeer gebruiksvriendelijke facturatiemodule kan je een onbeperkt aantal facturen versturen op met je eigen bedrijfslogo.