Mocht je op basis van het ondernemingsplan en de inkomensplanning groen licht hebben, dan kan je jezelf inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hieronder wordt uitgelegd hoe je je kan inschrijven bij de Kamer van Koophandel en waar je op moet letten.
1. Afspraak maken bij de KvK
Om jouw onderneming in te kunnen laten schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (inschrijving KvK), moet je persoonlijk langskomen op één van de kantoren van de KvK: Alkmaar, Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Leeuwarden, Middelburg, Roermond, Rotterdam, Utrecht (hoofdkantoor) en ten slotte Zwolle.
Om persoonlijk langs te kunnen komen dient je eerst een afspraak online te maken bij één van bovengenoemde kantoren.
Een afspraak maakt je door in te loggen met DigiD. Je kan zelf de datum, het tijdstip en de locatie kiezen. Een afspraak kan je maximaal 8 weken vooruit plannen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging. Bewaar deze bevestiging goed. Deze heb je namelijk nodig om u aan te melden bij de aanmeldzuil in het kantoor. Niet elk kantoor heeft een receptie. Bij uw persoonlijk bezoek aan een kantoor van de Kamer van Koophandel dien je altijd een geldig legitimatiebewijs bij je te hebben. Zonder legitimatiebewijs kan je je niet laten inschrijven.
Voor de KvK-inschrijving betaal je eenmalig € 82,25 (2025). Je moet dit bedrag ter plekke met jouw pinpas of creditcard betalen. Je kan niet contant betalen. Direct bij de inschrijving kan je ook een uittreksel van de inschrijving ontvangen. De kosten hiervan bedragen € 9,25 (2025).
2. Keuze rechtsvorm
Bij de inschrijving moet u kiezen in welke rechtsvorm u uw onderneming wilt uitoefenen.
Bijna alle zorgverleners oefenen hun zelfstandig beroep (onderneming) uit in de rechtsvorm van een eenmanszaak. Bij een eenmanszaak bent u met uw gehele privévermogen aansprakelijk voor eventuele zakelijke schulden en belastingschulden. Zorg er dus altijd voor dat u deze schulden geheel en op tijd betaalt of zorg ervoor dat, mocht dit niet lukken, u op tijd een betalingsregeling treft met een zakelijke leverancier of met de belastingdienst.
U kunt echter ook aansprakelijk gesteld worden voor een beroepsfout of doordat u per ongeluk iets kapot maakt in de locatie waar u werkt. Sluit daarom altijd een beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af.
3. Keuze handelsnaam
U moet voor uw onderneming een handelsnaam bedenken, die nog niet door een ander bedrijf wordt gebruikt. Het moet dan wel gaan om een bedrijf die een soortgelijke activiteit verricht als die van u.
Bijvoorbeeld: als zorgverlener kiest u de handelsnaam Total Plus, maar er bestaat ook een tankstation die Total Plus heet. Dit levert geen verwarring op bij het publiek, omdat zij geheel andere activiteiten verricht.
Voordat u een handelsnaam kiest, is het verstandig deze naam eerst in te typen bij "Zoeken" op de website van de Kamer van Koophandel, dan kunt u zien óf deze naam al gebruikt wordt en voor welke activiteit.
4. Keuze locatie
Als u vanuit uw huis direct naar de opdrachtlocatie gaat, dan kunt u zich gewoon inschrijven op uw huisadres. Als u een aparte kantoorruimte hebt gehuurd, dan moet u de huurovereenkomst laten zien om u zich te kunnen laten inschrijven bij de KvK.
Ook zijn er zogenaamde "virtuele kantoorruimtes" die u kunt huren voor enkele tientjes in de maand. Ook met een dergelijke virtueel kantoor kunt u zich in laten schrijven bij de KvK.